reklama

Hotel Lipa

Ako sa môžu cítiť ľudia, ktorým sa zo dňa na deň zmení ich občianske postavenie, lebo Zákon tak určil, politika sa zmenila, volá sa to pokrok? Nedávno si niekto zaspomínal, čo udržovalo socializmus pri živote, seriály?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Prečo to všetko vlastne viazlo? Nedávno som otvoril v hoteli Lipa v Bojniciach jedálny lístok. Prilákala ma tam honosná lipa a terasa pod ňou v tieni páliaceho slnka. Hotel je obnovený a ešte nedávno bol ruina. Na prvej strane lístka je krátka história, kto a ako postavil tento hotel. Neužil si ho dlho, prišiel rok 1948 a ľudia delegovaní rôznymi akčnými výbormi si preberali "svoj" majetok do správy. Znárodňovanie, ako skvelo to znie. Kapitálu sa zmocnila skupina proletárov, ľudí, čo akože nemali nič, ale chceli mať. Ozbrojení, ako ľudové milície si to jednoducho vzali. Majiteľa vykázali do najmenšej izbičky na rohu s celou rodinou a dali mu návrh. Môžete tu byť, ale musíte nám od dnes platiť nájomné. Zamestnali ich za najnižšiu mzdu, veď nemali kvalifikáciu ani dokonca politickú. Neboli "naši". Bývalý majiteľ z toho dostáva chorobu a do dvoch rokov je po ňom. Ako som tam tak sedel a čakal, nedokázal som si predstaviť, len chabo precítiť tú situáciu, ako by som sa ja cítil vtedy, byť v jeho koži. Stať sa zo dňa na deň triednym nepriateľom. Vláčeným po novinách, ak sa v pokladni nenašla dostatočná hotovosť pre nových pánov. Tí sa veru tak museli cítiť a museli mať veľkú eufóriu, že stačilo zobrať pušku na plece a bola tu "vojnová korisť" bez vojny. Prešlo 40 rokov a každý, kto vnímal, žil v tom režime, si musel všimnúť nedostatky, ktoré sa siahodlho museli odstraňovať, lebo schôdze, opatrenia, zodpovední a znova sebabičovanie, lebo vec sa nezvládla, niekto odvisol, vraj to bola sabotáž a ked nie inak, tak za to mohli imperialisti. 1968 a vstup iných imperialistov, presvedčil aj komunistov na západe, že táto cesta nikam nevedie, že vždy bude niečo ľuďom chýbať, keď už nikto nemohol nikomu slúžiť ako "otrok-služobník". Nemohli to skryť ani Dietlovky, hoci často na ne okato upozorňovali, asi preto, že komunisti chceli dať ľuďom vedieť, ako sa všetko ťažko rodí, zmena a veci k lepšiemu určite.

Miroslav Ferkl

Miroslav Ferkl

Bloger 
  • Počet článkov:  273
  •  | 
  • Páči sa:  1 428x

Nie je to predsavzatie, je to pokušenie a žiadosti mojich priateľov, aby som konečne začal písať, skúsme! Zaoberám sa nehnuteľnosťami, oceňujem, riešim stavebné problémy, poruchy, dozorujem stavby, sprostredkúvam predaj, nákup, prenájom, poradím-poslúžim-kým doslúžim! Ešte slúžim, článok o dôchodku dosiahol rekordnú čítavosť. Ak by nám za tieto blogy platili, možno by ten dôchodok, bol aj znesiteľnejší.Ospravedlňujem sa za chyby v textoch, ak sa vyskytnú a ja som ich doteraz neopravil. Redakcia je vážna a časovo náročná práca. Ak nenapíšeme svoj názor, neexistujeme. To je pocit, ktorý ma napadol, keď som si prečítal posledný rozhovor pre slovenské média s Fedorom Gálom v "N"ku. Mal by byť v učebniciach. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu