reklama

Nachytaný na hruškách!

Poznáte to, chytí Vás to, buď tie ryby alebo záhrada, ide vždy o Relax predovšetkým, až potom o obživu, za akú cenu, to spoznáte veľmi skoro. Máte pozemok, skúmate pôdu, spôsob ako sa o to starať, či to oplotiť, či to bude mať dosť vody ako ďaleko ju treba ťahať a podobné momenty. Táto pôda na Žitnom ostrove je vraj Karbónová černozem, úplne jedinečná na celom území Slovenska, ako to je vidieť na výstave, čo urobilo nedávno SNM v Martine o matičke Zemi aj pôdach na Slovensku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Čo tam sadiť, podľa katastrálnej mapy, v minulosti tu bolo kedysi humno alebo vinársky domec podla tvaru nesceleného pozemku, bol to určite bohatý gazda, mal aj vyznačenú vlastnú prístupovú cestu a dom pristavoval na 3x ako sa to zrejme v minulosti podarilo udržiavať gazdovstvo cez majetky a svatby.

Vysadíte víno, je pol augusta a už sú nálety škorcov a drozdov, o chvíľu nie je nič, len tie „kostrnky“. Vstávajú skoro tie potvory, a plaš ich karbidovým delom, veď to by sa nikto nevyspal v zastavanej časti obce, siete tiež nepomáhajú, potvory sa dostanú aj pod ne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neďaleko má jeden škôlku na ovocné stromčeky, myslel som si, že to bude najlepšie z miestnych podmienok Marhuľky, broskyne, jablká, hrušky, ringloty, nektarinky, slivky...už vtedy sa mi zbiehali slinky, aké to bude, ked si budeme môcť odtrhnúť zblízka a nechodiť na trh.

Jamy ste už kopali? Hlina je 40cm, ale je treba ísť hlbšie a tú sú štrky, nevýhoda pri kopaní a nevýhody pri pestovaní. Voda rýchlo utečie spolu s Veľkým Dunajom čo tými štrkmi preteká ako podzemná voda. Sadil som v jeseni, keď toho máte viac, narobíte sa, jamy, pohnojiť, zavlažovať, opory prirobiť, pristrihnúť, tvarovať, skúmať musíte každý konárik, púčik. Stromčeky sa dvíhali pomaly. Január je mesiac Hladu, našiel sa jeden hladný zajac, dva dni dozadu som kúpil pletivo, že ich obalím. Bol rýchlejší, padli mu dva stromčeky za obeť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred mesiacom, ešte začiatkom júla, som si všimol, že malý chlapec s dievčaťom idú do môjho sadu na bicykloch. Upozornil som ho, že to je súkromný pozemok. Nie je to napísané odpovedal mi.

Od vysadenia prešlo Päť rokov, pre niekoho doba dlhá, pre začiatočníka zahradníka doba krátka, stále má čo robiť..., konečne slušná úroda a spevnené konáre, ju už dokázali držať. Tešil som sa ako dozrievajú postupne odrody jablone, hrušky...Okolo treba tiež udržiavať pozemok, kosiť. Už sa stmievalo, keď som dokosil, unavený som si po jednej hruške strčil do vrecká, že donesiem aj dcére ochutnať a že na druhý deň ich oberieme spolu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhý deň ráno, som si opäť všimol toho istého chlapca asi 9 ročného, ako ťahá svoju mladšiu sestričku na bicykli. Keď ma zbadal, otočil bicykel a na kraji sadu čakal, čo budem robiť. Prišiel som k plotu dvora a opäť mu hovorím, že je to súkromný pozemok, opäť mi hovorí, že to nie je napísané. Kedysi pre rokom, som tam osadil tabuľu Zákaz sypať odpad, lebo mi tam začali vyvážať odpadky, poplatky stúpajú a jednoducho susedia ich začali vyvážať na okraj na súkromné pozemky, zbytky zo stavieb až po staré televízory...tabuľa vydržala dva mesiace, našiel som ju zničenú pohodenú o 50m ďalej...

O dve hodiny idem s dcérou obrať Hrušky, na kraji si všimne igelitovú tašku, podozrivo čistú, a keď prídeme ku stromu, pohľad ma omráči, ani jednej hrušky!!!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stihol to, a zrejme išiel dooberať aj jablká a keď ma zbadal odhodil aj tašku, aby som si niečo nemyslel.

Chlapec a dievča sú brat a sestra, pochádzajú z rodiny, kde na stole nič nechýba, sú čisto oblečení, stretávam ich v Tescu, vozíky sú vrchovato naložené, otec stále pracuje, mama je s deťmi doma, či má s niekým zmluvu neviem, či má živnosť neviem, že chodí do Rakúska čistiť garáže a domy pri predaji, to viem a minule sa mi chválil, že mesačne pod Dvetisíc eur nejde, stále si niekde privyrába, obchoduje, vláči v svojom Forde Tranzit železo, akumulátory, staré nábytky...Sused mal krčmu s výhernými automatmi, aj tam trávil čas, pri jednorukých banditoch...

Poviem Vám, bolí to, dávam tým stromom svoje srdce a oni mi dávajú svoje plody. Keby sa ma opýtal, či mu nedám zopár hrušiek, verte urobím to s radosťou, ale ked ma klame a okráda úplne premyslene a vidím, že to učí svoju sestru úplne dokonale, pýtam sa, čo mu doma povedali, keď doniesol „nakúpené“. Či sa vôbec pýtali na pôvod, odkiaľ, komu...možno mu povedali, deti sú niekedy voči rodičom pravdovravné alebo sa rodičia na nič detí nepýtajú, zasvietia im oči, sú to deti šikovné!

Pôjdem sa opýtať ja alebo si to nechám pre seba, že som ich predsa nachytal na Hruškách!?

Miroslav Ferkl

Miroslav Ferkl

Bloger 
  • Počet článkov:  274
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Nie je to predsavzatie, je to pokušenie a žiadosti mojich priateľov, aby som konečne začal písať, skúsme! Zaoberám sa nehnuteľnosťami, oceňujem, riešim stavebné problémy, poruchy, dozorujem stavby, sprostredkúvam predaj, nákup, prenájom, poradím-poslúžim-kým doslúžim! Ešte slúžim, článok o dôchodku dosiahol rekordnú čítavosť. Ak by nám za tieto blogy platili, možno by ten dôchodok, bol aj znesiteľnejší.Ospravedlňujem sa za chyby v textoch, ak sa vyskytnú a ja som ich doteraz neopravil. Redakcia je vážna a časovo náročná práca. Ak nenapíšeme svoj názor, neexistujeme. To je pocit, ktorý ma napadol, keď som si prečítal posledný rozhovor pre slovenské média s Fedorom Gálom v "N"ku. Mal by byť v učebniciach. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu