reklama

Turci a Sýrčania,

mi boli vždy vzdialení aj blízki. Vzdialení vzdialenosťou a skoro zabudnutou históriou, keby sme sa na blízko, s pozostatkami spolužitia aj na našom území každý deň nestretali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Hľadal som dnes rýchle občerstvenie, že niečo na našej ulici nové otvorili, poďme skúsiť. Volá sa PašaKebap. Vy ste ozajstný Turek pán Serkan Demen, pýtam sa. Áno priamo z Istanbulu, akoby ho aj on staval. No som tu už 22 rokov. Dobre mu ide slovenčina, je oblečený inak, ako sme zvyknutí, ale čisto, na hlave má čierny baret, to isté má aj spolupracovník, ten je však už Slovák, ale možno by ste sa dali pomýliť, keby ste sa nepýtali, pohyby má ako šéf a dokonca aj snedú tvár.

Hýbu sa bystro vo svojom bistre, majú kurací aj teľací Kebap, dávam si na tanier s tureckým chlebom, polievkou zo šošovice s červenou repou tiež zvanou cvikľa, budete piť, nemáme žiadne alkoholické nápoje...vidím v skrinke Ayran, ten som veru dlho nepil, naposledy, ked tu v jednej pivnici mal bistro jeden Palestínčan, ten to robil priamo z jogurtu pre každého, koľko ste chceli. Títo páni majú plnú chladničku už v téglikoch, veď je to najrozšírenejší nápoj od Turecka až po Irán, dokonca vraj aj Bulhari to robia, Gréci dávajú kúsky uhorky a majú to ešte ako omáčku cadziky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna staršia pani chce tureckú zalievanú kávu. Šéf jej hovorí, že takú nerobia, oni ju varia. Necháva sa presvedčiť a tak dáva do vysielačky príkaz urobiť jednu kávu. Robí ju pani vzadu, na výrobu nevidíte, ale donesie ju na zlatom podnose v zlatej šáločke s pokrievkou. Mal som pocit, ako by ju doniesli samému sultánovi, tak to vyzeralo úctivo. Šéf sa ma pýta, či mi nič nechýba, či si dám ešte turecký čaj. Áno a je fakt chutný, bez cukru. Doniesli mi ho aj s lyžičkou v zaujímavom sklenenom poháriku, už som sa s takým stretol na púšti, je to tak decko. Naši by mi, ak by si ma chceli uctiť, naliali slivovice. Ale nedá mi nespomenúť Erdogana, že čo to tam v Turecku teraz vyčíňa. Serkan tvrdí, že ich nič nemohlo lepšie stretnúť, myslí tým ostatných, čo ešte v Turecku zostali, asi aj tých, čo zostali po pokuse o prevrat v base. Nuž alkohol určite začal Erdogan potierať už v roku 2013, vraj žiadne pivo ani reklama na verejnosti ani iný alkohol. Keď ja nefajčím a nepijem, nebude žiadny Turek. Asi pre to fajčenie bol ten pokus o prevrat, čo som poznal Turkov, každý fajčil ako Turek a nedá si povedať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalší zákazník bol Otec s dcérkou, pochopil som, že je Sýrčan, nakoľko sa ho šéf na to pýtal. Dcérku mal milučkú tak 4 ročnú v bielej baranici, niesla si darček, asi tento slávi Vianoce, ale nechal si rýchlo zabaliť, že až doma.

Ja som bol tak napchatý, jedlo bolo sýte a mne sa zdalo, že keď pochopili, že som tam prvý krát, dali mi dvojnásobnú porciu, aby som sa vrátil. Čajom ma ešte druhý krát ponúkli. Fakt som sa cítil dobre, obslúžený bez zbytočných pohľadov a úškrnov. Obsluhovali rovnako našich ako Nórskych medikov, Rómov, Slovákov alebo Sýrčanov.

Následne som si prečítal aktuálnu správu, že tajné služby varujú pred chystaným peklom v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dúfam, že našu ulicu nechajú na pokoji, nechcem, aby to to vyzeralo ako v Sýrskom Aleppe, kde to páchne smrťou a rozvalinami, ako Berlín po druhej svetovej vojne a vo východnej časti ešte dlho po nej, kde museli strieľať Ruských vojakov, lebo už nechceli strieľať do neozbrojených Nemcov.

Miroslav Ferkl

Miroslav Ferkl

Bloger 
  • Počet článkov:  272
  •  | 
  • Páči sa:  1 371x

Nie je to predsavzatie, je to pokušenie a žiadosti mojich priateľov, aby som konečne začal písať, skúsme! Zaoberám sa nehnuteľnosťami, oceňujem, riešim stavebné problémy, poruchy, dozorujem stavby, sprostredkúvam predaj, nákup, prenájom, poradím-poslúžim-kým doslúžim! Ešte slúžim, článok o dôchodku dosiahol rekordnú čítavosť. Ak by nám za tieto blogy platili, možno by ten dôchodok, bol aj znesiteľnejší.Ospravedlňujem sa za chyby v textoch, ak sa vyskytnú a ja som ich doteraz neopravil. Redakcia je vážna a časovo náročná práca. Ak nenapíšeme svoj názor, neexistujeme. To je pocit, ktorý ma napadol, keď som si prečítal posledný rozhovor pre slovenské média s Fedorom Gálom v "N"ku. Mal by byť v učebniciach. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu